150 jaar leerplicht, en nog steeds kan niet iedereen naar school
150 jaar geleden, in 1876, werd de leerplicht in Suriname ingevoerd – zeker een mijlpaal, maar de wortels waren diep koloniaal. Het was zondermeer een belangrijk moment in de onderwijsgeschiedenis van Suriname. Deze wettelijke maatregel van de Koloniale Staten was gebaseerd op het onderwijsreglement van 1834 en bleef van kracht tot september 1960. Het onderwijsreglement kwam voort uit de schoolwetten in Suriname uit 1817 die op hun beurt hun oorsprong vonden in de eerste Nederlandse schoolwetten.
Tekst Kavita Jiawan
De vraag is waarom er 24 jaar voor Nederland de leerplicht werd ingesteld in Suriname. Volgens Lila Gobardhan-Rambocus die promoveerde op de taal-en onderwijsgeschiedenis van Suriname tussen 1651 en 1975 (2001), merkte op dat de inspanningen van de Koloniale Staten voor het instellen van de leerplicht op de eerste plaats bedoeld was om de ‘loslopende kinderen’ van de straat te houden’. Het was dus sociale beheersing onder de vlag van opvoeding. De verordening omvatte onder andere de invoering van Nederlands als de enige schooltaal, een onderwijssysteem en leerboeken die een kopie van het Nederlandse systeem en de Nederlandse leerboeken waren. Deze leerplicht is bepalend geweest voor het vernederlandsen van de Surinaamse samenleving en wel zodanig dat reeds aan het begin van de 20ste eeuw gesteld werd dat Suriname de meest Nederlandse kolonie was….Lees verder op: Het volledig artikel lezen? Dit staat in het 234-nummer (2026.2) van Parbode, verkrijgbaar in de winkel (in Suriname). Wilt u digitaal verder lezen? Kijk dan op www.parbode.com/abonneren





