Aan tafel bij… SUGAR
Op zoek naar een nieuwe fine-dining beleving? Op de berm langs de Boomskreek, aan de Heinemannstraat-Plutostraat. is restaurant SUGAR. Een avondje hier belooft meer dan alleen lekker eten.
Het binnengaan is al een beleving, en het interieur verhoogt het gevoel van een chic avondje uit. In het midden staat een plafondhoge glazen kast gevuld met flessen champagne. Aan een kant is een kamerbrede openhaard, daarachter een buitenterras, en aan de andere kant zijn buiten sofa’s met uitzicht op de kreek, misschien voor een laatste glaasje wijn?
Woensdagavond was het rustig, maar de manager Jaleeza Weibolt vertelde dat het ‘s weekends behoorlijk druk kan zijn en bij speciale gelegenheden hebben ze een volle bezetting. Zo trok de moederdagbrunch meer dan 100 bezoekers en op de avond van Valentijnsdag werden er 124 gasten geteld. De reserveringen zijn dan wel tijdgebonden; niet langer dan tweeënhalf uur.
Na een warm handendoekje kregen we een amuse –─ on the house –─, een bangbangbitterbal; hij smaakte prima.
Als drankje koos ik een lycheemartini (17 US-dollar) en laat dat net het populairste drankje van de vrouwelijke gasten zijn. De balans was niet perfect, dat wil zeggen dat de lycheesmaak voor mij iets te overheersend was.
Als voorgerecht kozen we de carpaccio en vega dumplings. Beiden waren een plaatje om te zien en daar ik visueel ben ingesteld, scoorden ze hoog. Daar kwam bij dat de kaas over de carpaccio met een handmachine werd geraspt. Het was aan de gast om ‘ho’ te zeggen.
We werden bediend door een Engelssprekende ober, afkomstig uit de Dominicaanse Republiek. De bediening was uitstekend en de wachttijd tussen de verschillende gerechten precies goed.
Wat op de kaart staat is altijd –─ op maandag is Sugar gesloten –─ te bestellen en er is een special-of-the-day. Die avond was dat een seafoodsea-food dish, maar ik prefereerde hetde lamsrack (40 US-dollar). Dat werd op een bedje van een oranje aardappelpuree waarin een aparte kaas verwerkt was, gepresenteerd. De eerste hap was even slikken, maar bij de tweede hap kon ik de anders-dan-je-gewend-bent smaak wel waarderen. De saus had een lekkere honingsmaak en maakte het verder eenvoudig gekruide vlees zeer smakelijk.
‘Suiker is niet goed voor de mens, maar deze moet je proeven’
Mijn tafelgenoot koos de Bangbang, een ‘dubbeldekker’: de bangbang die onder lag, had een krokant jasje en de bovenste was bereid met onder andere granaatappelpitjes, beide heel lekker. Als nagerecht kozen we één cheesecake, die groot genoeg bleek om samen te delen. Overgoten met markoesapulp, smaakte hij heerlijk.
Sugar opende haar deuren in december 2024. De eerste zes maanden –─ door Weibolt Season 1 genoemd –─ waren tevens een try-out. Er is bijgehouden wat de favoriete gerechten zijn en wat niet aansloeg. De chef-kok, ook uit de Dominicaanse Republiek, heeft daarop ingespeeld en sommige gerechten geschrapt en andere aangepast. In seizoen 1 bleek de zondagavond een stille avond. Weibolt vermoedt dat Surinamers op de zondag naar de markt en de kerk gaan, en dan ‘s avonds liever thuisblijven. Daarom is de focus op de zondag nu op de brunch.
Op 2 juli is Sugar Season 2 gestart en deze zal ook zes maanden duren. Na elk seizoen vindt er een evaluatie plaats en worden, indien nodig, zaken aangepast.
Suiker is niet goed voor de mens, maar deze moet je proeven!
Eten: 4
Service: 5
Ambiance: 4
Netheid: 5
SANDRA SMIT





